Voldsforebyggelse og drukkultur
Debat
Tid: 60-90 minutterDeltagere: 4-30Udstyr: SkriveredskaberForberedelse: Læs talerne på forhånd
Hvilke udfordringer møder nordiske unge i deres hverdag? Er det de samme, som vi møder i Danmark? I denne øvelse kan deltagerne prøve kræfter med at debattere med afsæt i udfordringer, andre nordiske unge står overfor.
I forbindelse med Kulturmødet Mors 2025 inviterede Røst unge fra vores nordiske nabolande til at skrive og holde taler. Talerne blev holdt til arrangementet “Nordens unge stemmer tager ordet”.
Du kan læse talerne her og lytte til dem her.
Først læser eleverne Herleivur Olafsson Davidsen og Ísak Rökkvi Davíðssons taler.
Herleivur er fra Færøerne, og Ísak er fra Island. De to talere sætter ord på nogle af de udfordringer, som de og andre unge møder i deres hjemlande.
Sammen to og to kan dine elever indledningsvist overveje følgende spørgsmål og diskutere dem med hinanden:
- Oplever du nogle af de samme udfordringer?
- Hvilken udfordring påvirker dig mest?
- Hvad kan vi lære af andre nordiske landes udfordringer?
- Hvilke tiltag kan man gøre for at undgå, at børn og unge helt ned til 12 år drikker sig fulde?
Debatøvelse
I Island skal man være 21 år for at købe alkohol.
Med afsæt i og inspiration fra de to taler skal dine elever debattere alkoholkultur:
Del dine elever i grupper af 4-5 personer.
Hver gruppe får tildelt et standpunkt: Halvdelen af grupperne ønsker at bevare en aldersgrænse på 18 år, og den anden halvdel vil hæve aldersgrænsen til 21 år, som det er i Island.
Gør eleverne opmærksomme på, at selvom de ikke er enige i det tildelte standpunkt, skal de se det som en øvelse i at finde gode argumenter og modargumenter.
Nu skal de i grupperne skrive en kort argumenterende tale for gruppens standpunkt. De kan få inspiration fra Herleivur og Ísaks taler om alkohol og vold blandt unge. De kan f.eks. tage udgangspunkt i talerne som vidnesbyrd fra unge og inddrage dem som eksempler.
De kan også blive inspireret af forskellige vinkler på emnet og finde på argumenter set ud fra forskellige vinkler eller topoi:
- Økonomi
- Miljø
- Etik
- Æstetik
- Religion
- Kultur
- Sundhed
- Individ
- Samfund.
Du kan læse mere om topisk argumentation her.
Dine elever kan få inspiration til taleskrivningen her.
Afslut øvelsen ved at grupperne enkeltvis kommer op foran klassen og fremlægger deres korte argumenterende tale. Giv eventuelt plads til spørgsmål fra grupperne med det modsatte standpunkt.
Prøv også vores andre øvelser med nordisk islæt:
- Taleværksted – Ung i norden
- Debat – Skærmens magt
- Debat – Fri skærm eller fuldt forbud?
- Retorisk analyse – Sammenhold og sabbatår i Norden
- Krop og stemme – Taler du nordisk?