Skærmens magt

Debat

Tid: 30-40 minutterDeltagere: 4-30Udstyr: IngentingForberedelse: Læs tale på forhånd

Har vi magten over skærmen, eller har den magten over os? I denne øvelse kan deltagerne finde deres egen holdning til mobilvaner og brug af sociale medier.

I forbindelse med Kulturmødet Mors 2025 inviterede Røst unge fra vores nordiske nabolande til at skrive og holde taler. Talerne blev holdt til arrangementet “Nordens unge stemmer tager ordet”.
Du kan læse talerne her og lytte til dem her

Læs islandske Lano Ares Taha Karims tale.
Lano sætter ord på de udfordringer ved mobilvaner, som han oplever i Island.

Indledningsvist kan eleverne to og to overveje følgende spørgsmål og diskutere dem med hinanden: 

  • Oplever du samme udfordringer i forhold til dit eget mobilforbrug?
  • Hvad er det første, du gør om morgenen?
  • Kan du mærke, at du har sværere ved at fokusere, når du starter morgenen med at scrolle på din mobil? 
  • Ville du ønske, at du brugte mindre tid på din mobil? Eller er du tilpas med dit skærmforbrug?
  • Hvilke fordele er der ved mobiltelefoner og sociale medier? Og hvilke ulemper?
  • Bør der være officielle retningslinjer og/eller forbud for mobilbrug? For børn? For unge? For alle?
  • Og hvem skal i så fald lave de retningslinjer? Skoler, forældre, regeringen – eller andre?

Holdningslinje
Lav nu en holdningslinje med dine elever for at få dem til at tage stilling til mobilvaner og sociale medier.
En holdningslinje fungerer på den måde, at eleverne skal forestille sig, at der er en linje på gulvet, der repræsenterer en holdningsskala. I hver ende er der en yderpol af en holdning, fx: 

“Sociale medier er udelukkende positive” vs. “Sociale medier er udelukkende negative”. 

Nu kan eleverne stille sig på linjen alt efter, hvor deres holdning ligger. Hvis de er helt ude i yderpolerne, kan de placere sig i en af enderne, hvis de derimod kun hælder lidt til den ene holdning frem for den anden, kan de stille sig på den ene eller anden side af midten.
Følg op ved at spørge, hvorfor de har placeret sig der, hvor de står på linjen. 

Her er forslag til holdninger, du kan teste hos dine elever: 

  • “Der skal være totalforbud for mobilbrug for unge under 18 år” vs. “Der skal ikke være nogen former for regulering af børn og unges mobilbrug”. 
  • “Jeg ville ønske, jeg brugte mere tid på skærm” vs. “Jeg ville ønske, jeg brugte mindre tid på skærm”
  • “Børn og unges mobilbrug er udelukkende forældrenes ansvar” vs. “Børn og unges mobilbrug er udelukkende deres eget ansvar”.

Prøv også vores andre øvelser med nordisk islæt: