Fri skærm eller fuldt forbud?

Debat

Tid: 1-2 timerDeltagere: 4-30Udstyr: SkriveredskaberForberedelse: Læs tale på forhånd

Med afsæt i en tale om mobilvaner holdt på Kulturmødet Mors 2025 kan deltagerne i denne øvelse prøve kræfter med at debattere noget, der vedrører de fleste: mobiltelefoner og sociale medier.

I forbindelse med Kulturmødet Mors 2025 inviterede Røst unge fra vores nordiske nabolande til at skrive og holde taler. Talerne blev holdt til arrangementet “Nordens unge stemmer tager ordet”.
Du kan læse talerne her og lytte til dem her

Læs islandske Lano Ares Taha Karims tale. Lano sætter ord på de udfordringer ved mobilvaner, som han oplever i Island.
Sammen to og to kan dine elever indledningsvist overveje følgende spørgsmål og diskutere dem med hinanden: 

  • Oplever du samme udfordringer i forhold til dit mobilforbrug?
  • Kan du mærke, at du har sværere ved at fokusere, når du starter morgenen med at scrolle på din mobil? 
  • Ville du ønske, at du brugte mindre tid på din mobil? Eller er du tilpas med dit skærmforbrug?
  • Hvilke fordele er der ved mobiltelefoner og sociale medier? Og hvilke ulemper?
  • Bør der være officielle retningslinjer og/eller forbud for mobilbrug? For børn? For unge? For alle?
  • Og hvem skal i så fald lave de retningslinjer? Skoler, forældre, regeringen – eller andre?

Debat om mobiler

Del nu dine elever i grupper af 4-5 personer.
Hver gruppe får tildelt et standpunkt: Halvdelen af grupperne ønsker, at der skal være totalforbud for mobilbrug for unge under 18 år og den anden halvdel af grupperne mener, at der ikke skal være nogen former for regulering af børn og unges mobilforbrug. 

Gør eleverne opmærksomme på, at selvom de ikke er enige i det tildelte standpunkt, skal de ‘lege’, at de har den holdning og se det som en øvelse i at finde gode argumenter og modargumenter. 

Nu skal de i grupperne skrive en kort argumenterende tale for gruppens standpunkt. De kan få inspiration fra Lanos tale om fordele og ulemper ved mobiler og sociale medier. De er også velkomne til at finde inspiration og argumenter fra andre kilder. 

De kan også blive inspireret af forskellige vinkler på emnet og finde på argumenter set ud fra forskellige vinkler – eller topoi:

  • Økonomi
  • Miljø
  • Etik
  • Æstetik
  • Religion
  • Kultur
  • Sundhed
  • Individ
  • Samfund.

Du kan læse mere om topisk argumentation her.
Og dine elever kan få inspiration til taleskrivningen her. 

Afslut øvelsen ved at grupperne enkeltvis kommer op foran klassen og fremlægger deres korte argumenterende tale.
Giv eventuelt plads til spørgsmål fra grupperne med det modsatte standpunkt.

Prøv også vores andre øvelser med nordisk islæt: