Beskriv en sommerdag

Taleværksted

Tid: 10-15 minutterDeltagere: UbegrænsetUdstyr: Skriveredskaber

Hvordan beskriver man noget velkendt på en ny måde? I denne øvelse kan du skabe en opmærksomhed hos dine elever om, at deres ordforråd og kreativitet måske er større, end de tror.

Alle finder skriveredskaber frem – enten computer eller pen og papir. Instruér nu eleverne i, at de på to minutter skal skrive alle de ord, som de forbinder med sommer fx sol, is og strand. Når de to minutter er gået, skal du bede dem om at finde et blankt stykke papir eller nyt dokument. 

Nu får eleverne så fem minutter til at beskrive en sommerdag. Hvad laver de? Hvad føler de? Hvordan ser dagen ud? Benspændet er bare, at de ikke må bruge et eneste af de ord, de lige har skrevet ned på listen med sommerord.

Med øvelsen bliver eleverne udfordret til at søge nye veje i deres sprog og ordforråd, og ofte bliver teksterne mere kreative og poetiske, end hvis sommerdagen skulle beskrives uden benspænd. 

Afslut øvelsen ved, at nogle af eleverne læser deres tekster højt, og tal om, hvordan eleverne oplevede processen.